Kalatiet kannattaa suunnitella hyvin

Hietaman kalatie Saarijärven reitillä Äänekoskella valmistui aikataulun mukaisesti, mutta esiselvitysvaiheesta kustannukset lähes kaksinkertaistuivat. © Marja Rankila

Kalateiden rakentaminen on aina tapauskohtaista erikoisrakentamista, johon vain harvalla tilaajalla on ennestään vankkaa ammattitaitoa. Usein esimerkiksi kalatien esiselvitys jää liian suppeaksi, josta voi seurata muun muassa kustannusten reilua ylittymistä toteutusvaiheessa. Nyt kalatien tilaajalle on ilmestynyt opas.

Freshabit Life IP -projektissa on rakennettu tai rakenteilla kalastrategiassa määritellyille kärkikohteille kuusi kalatietä. Lisäksi yhdestä kohteesta on poistettu pato. Hankkeiden rakennustöissä törmättiin poikkeuksetta kustannusten nousuun. Kustannusten jopa moninkertaiseen nousuun ja myös hankkeiden viivästyksiin olivat syynä liian suppea suunnittelu – esimerkiksi maaperätutkimuksista säästäminen, aiemmin tehtyjen jo vanhentuneiden arvioiden käyttö tai rakentamisen jonkun osa-alueen ennakoimaton resurssitarve.

Kalateitä on monenlaisia 

Suomessa jokien patoaminen pääasiallisesti vesivoimaa varten on aiheuttanut monimuotoisuuden heikkenemisen, jonka näkyvimpänä ilmiönä on vaelluskalakantojen taantuminen. Vaellusesteen poistaminen on paras ratkaisu haittojen vähentämiseen, mutta se ei aina ole teknisten tai taloudellisten syiden vuoksi mahdollista. 

Kalatie voi olla luonnonmukainen tai tekninen tai näiden yhdistelmä. Luonnonmukaista kalatietä suositaan, jos halutaan muunkin eliöstön kuin vaelluskalojen käyttävän kalatietä kulkuväylänä.

Teknistä kalatieratkaisua kannattaa käyttää, jos kohdelajina ovat erityisesti vaelluskalat ja jos alueen yläpuolella on niille sopivia elinympäristöjä, esimerkiksi kunnostettuja koskiosuuksia. Luonnonmukaiseen kalatiehen voidaan tehdä myös vaelluskaloille soveltuvaa elinympäristöä.

Näitä ongelmia pystyttäisiin välttämään kattavammalla suunnittelulla. Projektissa koottiinkin kalatien tilaajalle suunnittelun tueksi opas Kalatien tai luonnonmukaisen ohitusuoman tilaajana toimiminen.

Kustannusten nousun pääsyy on puutteellinen suunnittelu

Jo kalatien suunnittelun alkuvaiheessa suunnittelijalla on tärkeä rooli, kun arvioidaan rakentamisen erilaisia vaihtoehtoja ja kustannuksia. Kaikkien Freshabit-projektissa rakennettujen kalateiden kustannukset aliarvioitiin suunnittelussa. Kalatien rakennuttaja joutuu yleensä tarttumaan työhön ilman aikaisempaa kokemusta kalatien lupaprosessista tai rakentamisesta. Kalatien rakentaminen vaatii kuitenkin esimerkiksi hydraulisten mitoitusten suunnittelua ja muuta erikoissuunnittelua.

Lopulliset rakennuskustannukset olivat pahimmillaan moninkertaiset ennakkoarvioihin verrattuna.Tämä johtuipääosin puutteellisesta suunnittelusta.

Kalatien rakentamisen esiselvitys jää kustannussyistä usein liian suppeaksi. Freshabit-hankkeen perusteella esiselvitykseen tulisi kuitenkin panostaa enemmän, jotta vältyttäisiin ikäviltä yllätyksiltä toteutusvaiheessa. Esimerkiksi puutteellinen maaperäselvitys johti eräässä kohteessa siihen, että rakennustyö jouduttiin rakentamisen jo alettua suunnittelemaan uudelleen.


Kirjoittajat

Erikoistutkija Saija Koljonen Suomen ympäristökeskus SYKE, etunimi.sukunimi@syke.fi
Erikoistutkija Teppo Vehanen Luonnonvarakeskus Luke, etunimi.sukunimi@luke.fi


Linkkejä

Hanke on saanut rahoitusta Euroopan unionin LIFE-ohjelmasta. Aineiston sisältö heijastelee sen tekijöiden näkemyksiä, eikä Euroopan komissio tai EASME ole vastuussa aineiston sisältämien tietojen käytöstä.
Julkaistu 11.6.2021 klo 13.47, päivitetty 14.6.2021 klo 11.36

Kohderyhmä: