Lappeenrannan jalankulku-, joukkoliikenne- ja autokaupungin kudokset ovat päällekkäisiä kaupungin keskustan tuntumassa

Uutinen 25.5.2021 klo 8.44

Kaupunkialueiden yhdyskuntarakenne jäsentyy kolmen kaupunkikudoksen avulla. Jalankulku-, joukkoliikenne- ja autokaupungin kudokset ovat erityisesti kaupunkien ydinalueilla päällekkäisiä, kuten kymmenen rakennetun ja viherympäristön elementin tarkastelu Lappeenrannan keskustan reunavyöhykkeellä osoitti. 

Jalankulkukaupungille tyypilliset tiiviit tontit, pienet päivittäistavarakaupat, penkit ja pyöräpysäköinti, torit ja katutilassa kiinni olevat rakennukset sijaitsevat usein kilometrin säteellä Lappeenrannan keskustasta. Autokaupungille tyypilliset matalat tiheydet, leveät kadut, laajat pysäköintialueet ja suuret kaupan yksiköt taas sijoittuvat pääasiassa etäämmälle yli kilometrin etäisyydelle keskustasta. Vaikka pääosa elementeistä keskittyy yllä mainitulla tavalla, sijaitsee tiiviissä keskustarakenteessa sekä jalankulku-, joukkoliikenne- että autokaupungin kudoksen elementtejä. Kartoilla nämä näkyvät ruskeina, sinisinä ja punaisina alueina.

Kaupunkirakenne ja kaupunkiympäristö koostuvat kolmesta kaupunkikudoksesta: jalankulkukaupungista, joukkoliikennekaupungista ja autokaupungista. Kudokset erottuvat toisistaan, liittyvät toisiinsa ja ovat osin päällekkäisiä. Newman ja kumppanit käyttävät tutkimuksessaan (2016) kaupunkikudosten tunnistamisessa ja käsittelyssä nimityksiä jalankulkukaupungin kudos, joukkoliikennekaupungin kudos sekä autokaupungin kudos. Kudoksia määrittäviä tekijöitä ovat mm. alueen väestö- ja työpaikkatiheys, palvelut ja saavutettavuus eri kulkumuodoin sekä laaja kirjo paikallisia ja seudullisia tekijöitä, jotka joko mahdollistavat tai sulkevat pois arjen liikkumisvalintojen vaihtoehtoja. Kunkin kudoksen erityispiirteet ja ominaisuudet antavat perusteet niiden tunnistamiselle. Yhdyskuntarakenteellisessa analyysissä on tärkeää tunnistaa kaupunkikudosten päällekkäisyydet, symbioosit ja ristiriitaisuudet sekä niiden rooli kaupungin kokonaisrakenteessa (Ristimäki ym. 2017). Kaupunkikudosten tunnistamisessa hyödynnetään kynnysarvoja, jotka liittyvät toisaalta etäisyyksien määrittelyyn (ns. mitoittavat kehät, kävelyetäisyydet, tiheyden laskennassa käytetty alue) sekä toisaalta toimintojen ja tiheyksien välisiin riippuvuuksiin (väestö- ja työpaikkatiheyden suhde joukkoliikenteen palvelutasoon ja lähipalveluihin).
 

Lappeenrannan jalankulku-, joukkoliikenne- ja autokaupungin kudosten elementit
Lappeenrannan jalankulku-, joukkoliikenne- ja autokaupungin kudosten elementit © SYKE, Digiroad, Nielsen, RHR, MML, Lappeenrannan kaupunki, OSM

Aihealue:
Kohderyhmä: