ÄlyVesi-hanke on mukana 5G – konenäköpalveluiden kehittämisessä

Uutinen 29.8.2019 klo 14.09
Drooni lähikuvassa, kuva Otto Uotila.

ÄlyVesi-hanke on tehnyt uuden 5G ympäristön tilannekuvapalvelun soveltuvuusselvityksen yhteistyössä Nokian, Telian, Vaisalan ja Nordkapp:in kanssa. Uuden tilannekuvapalvelun avulla voidaan reaaliaikaisesti hyödyntää ilma-alusten (droonien) tietoa tilannekuvien tuottamisessa, kuten levä- ja tulvatilannekuvat sekä vieraslajien kartoitus.

Droonien hyödyntämisen yksi haasteista on ollut tiedonsiirtonopeus, joka tulee vastaan kun kartoitetaan tuhansia järviä ja siirretään terabittejä tietoa maastosta toimistoon. Uuden teknologian myötä kymmenkertaistunut tiedonsiirtonopeus mahdollistaa tiedon välittömän laadunarvioinnin, jolloin turhia maastokäyntejä tulee aiempaa vähemmän.

Käynnissä olevassa sinisen biotalouden ÄlyVesi -hankkeessa hyödynnetään autonomisia ilma-aluksia, konenäköä sekä IoT-teknologiaa pinta- ja pohjavesiasemilla ja syväoppimista tulvariskien hallinnassa. ”Olemme kartoittaneet luontoon kuulumattomia kasveja(vieraslajeja) noin sadan hehtaarin alueelta, koti- ja ulkomailla, ja kartoitettavaa on tuhansia neliökilometrejä, joten 5 G on tervetullut lisä.” kertoo erikoistutkija Jari Silander vesikeskuksesta. Konenäköteknologiaa hyödynnetään vesiväylien kunnon, vedenkorkeuden, lajien sekä biomassa arvioinnissa.

“Sinilevätilanteen seuranta perustuu useaan tietolähteeseen, muun muassa satelliittikuviin, laivoilta tehtyihin mittauksiin sekä lentokoneesta tai rannalta tehtyihin havaintoihin. Kirkkonummella droonit toimivat laajalla alueella näköyhteyden ulkopuolella ja tieto siirtyi reaaliaikaisesti konenäön tulkittavaksi. Hyvissä olosuhteissa konenäkö tunnisti sinilevän yli 90 prosentin tarkkuudella”, kertoo Silander. ”Ajantasainen tilannekuva parantaa ihmisten turvallisuutta ja auttaa vähentämään vahinkoja” täydentää Silander.

Lisätietoja

 

5G-drooni lähdössä lennolle Kirkkonummella 22.8.2019. Oikealla laivueen antenni sekä autonomisesti toimivan droonin latausasema. Kameran avulla voidaan tunnistaa auton rekisterinumero yli 700 m etäisyydellä, vakain antaa tarkan ja lähes täysin liikkumattoman kuvan. Kuva Jari Silander.
Drooniin asennetaan akkuja, jotka ovat noin puolet droonin painosta. Kuva Jari Silander.
Kirkkonummella hyödynnettiin useita drooneja tilannekuvan tuottamisessa suoran näköyhteyden ulkopuolella. Kuva Jari Silander.
 

 

 

 


Kohderyhmä: