Suomenlahteen uponneen sotalaivan ympäristöriskejä selvitetty

Tiedote 27.5.2016 klo 14.26

SYKE ja Rajavartiolaitos tiedottavat

Suomen ympäristökeskus ja Rajavartiolaitos selvittivät tällä viikolla vedenalaisilla tutkimuksilla, millaisen ympäristöriskin vuonna 1944 uponneessa sotalaivassa oleva polttoaine saattaa aiheuttaa. Lisäksi testattiin Rajavartiolaitoksen uusimman vartioaluksen Turvan kykyä toimia vedenalaistöissä.

Sotalaiva
Mallikuva hylystä sukellussesura Badewanne tekemien kartoitusten pohjalta


”SYKEn selvityksissä on tullut esille, että aluksessa saattaa olla polttoaineita jäljellä 600 – 800 tonnia, ja osa siitä voi olla meriluonnolle erittäin vahingollista synteettistä ligniiniperustaista öljyä”, kertoo kehittämispäällikkö Jorma Rytkönen.

Vedenalaistehtävää varten SYKE oli koonnut asiantuntijajoukon hylkysaneeraukseen ja sukellukseen perehtyneistä asiantuntijoista. Ryhmässä oli myös asiantuntijoita Itämeren suojelukomissio HELCOMin perustamasta kansainvälisestä vedenalaistyöryhmästä. Se kartoittaa parhaillaan Itämereen joutuneiden sotatarvikkeiden ja uponneiden hylkyjen ympäristöriskejä. HELCOM on jo aiemmin tuottanut selvityksen Itämereen dumpattujen kemikaaleja sisältävien sotatarvikkeiden vaaroista.  Jatkossa kansainvälinen työryhmä selvittää lähinnä räjähteiden ja hylyissä olevan öljyn riskejä.

Sukellusoperaatiossa kartoitettiin hylkyä ja sen lähiympäristöä miehittämättömällä sukellusrobotilla ja seoskaasusukelluksin sekä otettiin sedimentti- ja vesinäytteitä. Lisäksi pohdittiin mahdollisuuksia ottaa varsin hyvässä kunnossa olevan rungon läpi öljynäytteitä ehjiksi arvelluista öljytankeista. Vaikka alus joulukuussa vuonna 1944 miinaan ajaessaan kärsi tuntuvia vahinkoja, saattaa sen ehjiksi säilyneissä tankeissa silti olla öljyä jäljellä.

Sukeltaja Valmistautvat
Sukeltajat valmistautuvat sukeltamaan. Kuva:Jorma Rytkönen

Alus makaa niin syvällä, ettei normaaleilla sukelluslaitteilla sinne pääse. Se on myös erittäin vaarallinen ammusten ja hylkyyn takertuneiden verkkojen ja troolien vuoksi. Tehtävän aikana kertynyttä materiaalia ja havaintoja on ryhdytty analysoimaan ja SYKE päättää jatkotoimista tulosten valmistuttua.

Vaurioitunut miina veden alla
Vedenalaisrobotilla todennettu vaurioitunut magneettimiina, josta on valunut räjähdejäämiä pohjasedimenttiin. Suomenlahti oli yksi toisen maailmansodan miinoitetuimmista merialueista. © Kuva: Rajavartiolaitos


SYKEn ylläpitämän hylkyrekisterin perusteella Suomen aluevesillä ja talousvyöhykkeellä arvellaan olevan yli tuhat hylkyä, joissa on öljyä. Näistä parinkymmenen arvioidaan olevan riski meriluonnolle. Itämeren pohjassa makaa tuhansia öljyä sisältäviä hylkyjä  ja niistä useita satoja tulee seurata öljyriskin takia.

Rajavartiolaitoksen Turva-alus
Rajavartiolaitoksen vartioalus Turva Kuva:Sami Ollila / RVL.

      
Lisätietoja

Kehittämispäällikkö Jorma Rytkönen,Suomen ympäristökeskus SYKE, puh.0295 251 583 , etunimi.sukunimi@ymparisto.fi

Vartiolaivan päällikkö komentajakapteeni Tuomas Saarilehto, Rajavartiolaitos, puh.  0295 426 742, etunimi.sukunimi@raja.fi

 

 


Kohderyhmä: