Tutkimusalus Aranda siirtymässä biopolttoaineeseen – lämmitykseen käytetään jo kierrätysraaka-aineista valmistettua bioöljyä

Tiedote 30.3.2015 klo 10.10

Aranda-piippu

Aranda alkaa käyttää polttoaineena Uudessakaupungissa valmistettua bioöljyä. Kuva: Juha Flinkman, SYKE

Suomen ympäristökeskus ja VG-Shipping Oy tiedottaa

Merentutkimusalus Arandan hiilikuormitus vähenee merkittävästi, kun se alkaa käyttää polttoaineena kotimaista, elintarviketeollisuuden sivuvirroista kuten käytetyistä kasviöljyistä sekä kalanperkuujätteistä valmistettua bioöljyä. Alkuvuodesta alusta ryhdyttiin jo lämmittämään bioöljyllä.

 

”Laivan miehistö ja aluksella vierailleet ovat huomanneet, miten lämmityskattilasta leijailevat tuoksut tuovat mieleen perienglantilaisen fish and chipsin eli pakokaasujen tuoksu kertoo polttoaineen alkuperän hyvin.”

 

”Kokeet jatkuvat nyt siten, että aluksen pääkoneissa aletaan seuraavilla matkoilla polttaa mineraalipohjaisen meridieselin ja bioöljyn sekoitusta, ja haetaan optimaalista suhdetta, jolla koneet käyvät hyvin ja taloudellisesti mahdollisimman suurella bioöljyn osuudella. Aluksella käytettävä jätepohjainen bioöljy valmistetaan varustaja VG-Shippingin tuotantolaitoksella Uudessakaupungissa. Mitä suurempi bioöljyn osuus polttoaineessa on, sitä pienempi on aluksen hiilikuorma”, kehittämispäällikkö Juha Flinkman SYKEn merikeskuksesta kertoo.

 

”Tutkimusalus Aranda rakennettiin 1980-luvun loppupuolella kun tarvittiin uusi, jääoloihin sopiva alus suomalaisen merentutkimuksen tarpeisiin. Arandan oli tarkoitus olla suomalaisen laivanrakennusosaamisen näyteikkuna. Varsin hyvin vuonna 1989 käyttöön otettu Aranda onkin tässä onnistunut, mitään isompia muutoksia siihen ei ole tarvinnut tehdä”,

 

Aranda uudistuu muutoinkin

 

Uudet yhteistyökumppanit tuovat lisää matkapäiviä Arandan vuosiohjelmaan: Luonnonvarojen tutkimuskeskus LUKE tekee vuosittaiset merikalakantojen arviointimatkat Arandalla ja Ruotsin Meteorologinen ja Hydrologinen tutkimuslaitos SMHI käyttää Arandaa Itämeriseurantaansa yhteistyössä merikeskuksen kanssa.

 

Uudistuminen ei rajoitu vain uusiin, kustannustehokkuutta lisääviin yhteistyöhankkeisiin. Vuoden vaihteesta käynnistynyt kolmas sopimuskausi varustamo VG-Shippingin kanssa tuo mukanaan merkittäviä teknologiamuutoksia, jotka vähentävät Arandan ympäristökuormaa. SYKEn sertifioitu ympäristöjärjestelmä EKOSYKE on todennut, että Arandan hiilikuorma on yksi suurimpia yksittäisiä lähteitä SYKEn toiminnassa. Tätä kuormitusta on jo vähennetty tekemällä yhteistyössä varustamon kanssa Arandalle energiatehokkuusselvitys, jonka seurauksena mm. tutkimusmatkojen huolellisella suunnittelulla on päästy pienempään polttoainekulutukseen.

 

Aranda sai myös viime vuonna merkittävän määrärahan koko aluksen uudistamiseksi siten, että se täyttää sille asetetut tehtävät elinkaarensa päähän 2030-luvulle. Nyt aloitettu polttoaineuudistus ja vuosina 2015 - 2018 tehtävät uudistukset tekevät Arandasta paitsi kustannustehokkaan ja monipuolisen, monien yhteistyötahojen käytössä olevan tutkimusinfrastruktuurin, myös yhden vähiten ympäristöä kuormittavista aluksista Itämerellä ja arktisilla merillä.   

Arandalla on avoimet ovet 16.4. klo 14-19 Helsingin Etelärannassa. Kaikille avoimessa ja maksuttomassa tilaisuudessa pääsee tutustumaan tutkimuslaitteisiin, laboratorioihin ja komentosiltaan sekä keskustelemaan Itämeren tilasta tutkijoiden kanssa.

 

 

Lisätietoja

 

Kehittämispäällikkö Juha Flinkman SYKEn merikeskus p. 0295 251115 etunimi.sukunimi@ymparisto.fi

Ylitarkastaja Jukka Pajala, SYKEn merikeskus p. 0400 920 922 etunimi.sukunimi@ymparisto.fi

Projektipäällikkö Emilia Mustonen, VG-Shipping Oy, p. 041 507 3267 etunimi.sukunimi@meriaura.fi

 


Kohderyhmä: