Tiedote 17.6.2015 klo 9.17
Öljyntorjunta-alus Hylkeen peruskorjaustyö on valmistunut. Peruskorjaustyöllä lisättiin Turussa vuonna 1981 valmistuneen öljyntorjunta-aluksen käyttöikää 15–20 vuotta ja parannettiin Hylkeen tehokkuutta, turvallisuutta ja ympäristöystävällisyyttä. Aluksen korjaus on merkittävä lisä Suomen öljyntorjuntakapasiteettiin.
Peruskorjauksen yhteydessä uudistettiin merivoimien hallinnassa olevan öljyntorjunta-aluksen sähköjärjestelmät, hätägeneraattori, koneistovalvonta, merenkulkujärjestelmät, komentosilta ja majoitustilat sekä pidennettiin alusta 10 metrillä ja samalla saatiin lisää tankkikapasiteettia yli sata kuutiometriä.
”Peruskorjauksen myötä aluksen käytettävyys eri tilanteissa parani huomattavasti sekä Suomen ympäristökeskuksen että merivoimien tarpeisiin nähden, kun kansitilaakin saatiin lähes kaksinkertaisesti aiempaan verrattuna”, toteaa aluksen päällikkö, kapteeniluutnantti Aki Pykälistö Merivoimista.
”Yksi merkittävimpiä muutoksia on myös merenkulkujärjestelmien modernisoituminen kahdenkymmenen vuoden takaisesta 2010-luvun kehittyneimpään teknologiaan”, päällikkö lisää.
Riski öljyonnettomuuteen Itämerellä on suuri. Meriliikenteen lisääntyessä ja laivakokojen kasvaessa myös suurimman mahdollisen öljyvahingon koko kasvaa. Suomenlahden alueen öljykuljetusmäärä vuonna 2013 oli noin 160 miljoonaa vuositonnia ja se tulee todennäköisesti nousemaan vuonna 2015 noin 170 miljoonaan vuositonniin.
Viime vuosina öljyntorjunta-alusten määrää on lisätty ja lisäksi on kehitetty laivaliikenteen kulunvalvontajärjestelmiä. Suomella on tällä haavaa käytössään 19 erityisesti öljyntorjuntaan varusteltua alusta.
Hylkeen peruskorjaustelakoinnista vastasi Uudenkaupungin Työvene Oy. Hylje oli korjauksen vuoksi telakalla 13 kuukautta ja operatiiviseen öljyntorjuntavalmiuteen alus palaa elokuussa 2015.
Merivoimat osallistui peruskorjauksen suunnitteluun ja asetti projektiin rakennusvalvojat. Alus kuuluu Rannikkolaivaston kalustoon ja sen päätehtävät ovat öljyntorjunta, kaapelityöt, sukeltajakoulutuksen tukialuksena toimiminen, kuljetus- ja tukialustehtävät.
Muutokset aluksen päämitoissa:
Ennen telakointia:
- Suurin pituus: 54,10 m
- Uppouma: 1460 tonnia
Peruskorjattuna:
- Suurin pituus: 64,30 m
- Uppouma: 1835 tonnia
- Maksimi uppouma: 2007 tonnia
Lisätietoja:
Tarkastaja Jouko Pirttijärvi, Suomen ympäristökeskus,
etunimi.sukunimi@ymparisto.fi, p. 0400 618 997
Kapteeniluutnantti Aki Pykälistö, Merivoimat,
etunimi.sukunimi@mil.fi, p. 0299 318 131